Könnyű kezelés
Az érdekelt felek 2023. szeptember 25-ig küldhetik be hozzászólásaikat a per- és polifluoralkil-anyagok (PFAS-ek) korlátozásának tervezetéhez. A PFAS-ek közé perzisztens, bioakkumulatív anyagok tartoznak, de lehetnek akár rákkeltőek vagy károsak a magzat fejlődésére is.
A korlátozásra vonatkozó javaslatot Dánia, Németország, Hollandia, Norvégia és Svédország tagállami kompetens hatóságai dolgozták ki, és 2023. január 13-án nyújtották be az Európai Vegyianyag-ügynökséghez (ECHA-hoz), ezen anyagok környezetbe történő kibocsátásának csökkentése, valamint az érintett termékek és felhasználások biztonságosabbá tétele érdekében.
A kapcsolódó nyilvános konzultáció (public consultation) célja, hogy mindenki, aki rendelkezik a PFAS-ekkel kapcsolatos ismeretekkel, elmondhassa véleményét, és információt adhasson a gyártással, forgalomba hozatallal és felhasználással kapcsolatban, mindenekelőtt a kockázatokról, a társadalmi-gazdasági szempontokról és az alternatív anyagokról.
Az ECHA kockázatértékeléssel (RAC) és társadalmi-gazdasági elemzéssel foglalkozó tudományos bizottsága (SEAC) a konzultáció során kapott információkat felhasználja a javasolt korlátozás értékeléséhez és az arról szóló hivatalos vélemény kialakításához. A RAC véleményt alkot arról, hogy a javasolt korlátozás megfelelő-e az emberi egészséget és a környezetet érintő kockázatok csökkentéséhez, míg a SEAC véleménye a javaslathoz kapcsolódó társadalmi-gazdasági hatásokról, az előnyökről és költségekről szól majd. A vélemények elfogadása után megküldik azokat az Európai Bizottságnak, amely azok, valamint a végrehajtással kapcsolatos információcseréért felelős Fórum végrehajthatóságra vonatkozó tanácsainak figyelembe vételével tesz javaslatot a tervezetre és a Tagállamokkal együtt dönt majd a korlátozásról.
A nyilvános konzultáción benyújtott észrevételeket, információkat, a korlátozás jogszabálytervezetének tárgyalásakor természetesen a magyar Kompetens Hatóság is feldolgozza és tekintetbe veszi majd a komitológiai eljárás során, a hazai álláspontjavaslat kidolgozásakor. Ennek megfelelően kiemelkedően fontos, hogy az érintett vállalatok a nyilvános konzultációban ismertessék részletes véleményüket, szakmai érveiket. Amennyiben szükséges, az álláspont kialakítása során a hazai érdekképviseletekkel közvetlenül is egyeztetni fog a Kompetens Hatóság.
A nem bizalmas észrevételek az ECHA korlátozási javaslatról szóló weboldalán válnak elérhetővé.
További információk:
A kapcsolódó nyilvános konzultáció weboldala
A 2023. április 5-én tartott webes szeminárium oldala
Az Európai Vegyianyag-ügynökség ügyvezető igazgatója hivatalos látogatást tett a Nemzeti Népegészségügyi Központban.
Dr. Sharon McGuinness, az ECHA (European Chemicals Agency, Európai Vegyianyag-ügynökség) ügyvezető igazgatója 2023. május 25-én a Nemzeti Népegészségügyi Központban (NNK). Ez alkalomból az Európai Vegyianyag-ügynökség ügyvezető igazgatója egyeztetett Dr. Müller Cecília országos tisztifőorvossal, valamint találkozott a vármegyei tisztifőorvosokkal és az NNK Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztály szakembereivel. A megbeszéléseken áttekintették a kémiai biztonsági szakterület legfontosabb kérdéseit, kihívásait hazai és uniós szinten egyaránt. Ismertették a hazai szereplőket, a szakértői kapacitásokat, valamint Magyarország szerepét és lehetőségeit az uniós vegyianyag politika alakításában. Részletesen bemutatták az ECHA szerepét és működését, továbbá Dr. McGuinness vázolta az ellenőrzésekkel kapcsolatban várható új kihívásokat az elkövetkező évekre vonatkozóan.
A hivatalos látogatás nagymértékben elősegíti a jövőbeni közös munkát, és eredményes együttműködést a vegyi anyagok hazai és uniós biztonságosabb kezelése, felhasználása érdekében.
Hatályba lépett az új CLP veszélyességi osztályokat tartalmazó rendelet
Fontos mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió vegyi anyag stratégiája: a világon először dolgoztak ki egységes kritériumrendszert az endokrin rendszert károsító anyagok és a mobilis anyagok azonosítására.
Az Európai Unió vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiájának egyik fontos célkitűzése az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK (CLP) rendelet felülvizsgálata. Ennek keretein belül került sor új veszélyességi osztályok bevezetésére, amelyek által lehetségessé válik az endokrin rendszert károsító, a perzisztens, a bioakkumulatív és a mobilis anyagok azonosítása.
Ezek közül kiemelendő az endokrin rendszert károsító és a mobilis anyagok uniós szinten egységes és átfogó azonosításának feltételrendszere, amely korábban vagy csak korlátozott hatállyal vagy egyáltalán nem került jogszabályi rögzítésre, miközben egyre súlyosabb problémákat okoznak szerte a világon.
Az új veszélyességi osztályokat a Bizottság (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló rendelete tartalmazza, amely 2023. március 31-én jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és ezt követően húsz nappal lépett hatályba. Az új osztályok bevezetése lehetővé tette az érintett anyagok és keverékek kockázatainak kezelését célzó hatékony, uniós szintű lépéseket.
A fenti osztályokba való besorolás kritériumainak megfelelő anyagok tekintetében az osztályozást és címkézést legkésőbb 2025. május 1-től, keverékek esetében 2026. május 1-től kell alkalmazni. A megjelölt alkalmazási dátumok előtt már forgalomba hozott anyagok és keverékek esetén ugyanakkor az új kritériumok szerinti besorolásra, címkézésre átmeneti mentesség vonatkozik; az anyagok esetében 2026. november 1-ig, a keverékekre vonatkozóan 2028. május 1-ig.
A jogszabály egyes nyelvi verziói még nem tekinthetők véglegesnek, így a módosított magyar nyelvű verzió közzététele is csak később várható.
További információ itt érhető el:
Az Európai Bizottság CLP rendelet felülvizsgálatáról szóló weboldala
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája
Fontos mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió vegyi anyag stratégiája: a világon először dolgoztak ki egységes kritériumrendszert az endokrin rendszert károsító, és a mobilis anyagok azonosítására.
Az Európai Unió vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiájának egyik fontos célkitűzése az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK (CLP) rendelet felülvizsgálata. Ennek keretein belül került sor új veszélyességi osztályok bevezetésére, amelyek által lehetségessé válik az endokrin rendszert károsító, a perzisztens, a bioakkumulatív és a mobilis anyagok azonosítása. Ezek közül kiemelendő az endokrin rendszert károsító és a mobilis anyagok uniós szinten egységes és átfogó azonosításának feltételrendszere, amely korábban vagy csak korlátozott hatállyal, vagy egyáltalán nem került jogszabályi rögzítésre, miközben egyre súlyosabb problémákat okoznak, szerte a világon.
Az új veszélyességi osztályokat a Bizottság (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló rendelete tartalmazza, amely március 31-én, az Európai Unió Hivatalos Lapjában került kihirdetésre. Bevezetésük lehetővé teszi az érintett anyagok és keverékek kockázatainak kezelését célzó hatékony, uniós szintű lépéseket, a CLP rendelet mellett olyan más, vonatkozó jogszabályok szerint is, mint a REACH rendelet.
A fenti osztályokba való besorolás kritériumainak megfelelő anyagok tekintetében az osztályozást és címkézést legkésőbb 2025. május 1-től, keverékek esetében 2026. május 1-től kell alkalmazni. Az ezen alkalmazási dátumok előtt már forgalomba hozott anyagok és keverékek esetén ugyanakkor, az új kritériumok szerinti besorolásra, címkézésre átmeneti mentesség vonatkozik; anyagokra 2026. november 1-ig, keverékekre 2028. május 1-ig.
A jogszabály egyes nyelvi verziói még nem tekinthetők véglegesnek, a módosított magyar nyelvű verzió közzététele később várható.
További információk:
Az Európai Bizottság CLP rendelet felülvizsgálatáról szóló weboldala
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája
A mintegy 10 000 per- és polifluoralkil-anyag (PFAS) korlátozására vonatkozó javaslat részletei már elérhetők az ECHA honlapján. A javaslatot Dánia, Németország, Hollandia, Norvégia és Svédország hatóságai készítették, és 2023. január 13-án nyújtották be az ECHA-hoz. Célja a PFAS-anyagok környezetbe történő kibocsátásának csökkentése, valamint az érintett termékek és folyamatok biztonságosabbá tétele.
A perfluor-alkil anyagok mesterségesen előállított vegyi anyagok csoportját jelentik, amelyek közé olyan vegyületek tartoznak, mint a perfluor-oktánsav (PFOA), a perfluor-oktán-szulfonát (PFOS), a perfluorononánsav (PFNA) és a perfluor-hexán-szulfonsav (PFHxS). Ezeket széles körben használják, a tűzoltóhaboktól a vízlepergető textíliákon át élelmiszerrel érintkező anyagokig és kozmetikumokig.
Ezen anyagok közös jellemzője, hogy a szén és a fluor atom közötti kémiai kötést tartalmaznak, amely az egyik legerősebb ilyen kötés, így e vegyületek nagyon ellenállók, és csak igen nehezen bomlanak le, nem csak a felhasználás során, hanem a környezetbe kerülve is. A környezetbe jutó PFAS-ek könnyen terjednek, kibocsátásuk helyétől gyakran jelentős távolságokat megtéve, és ezáltal is kockázatot hordozva, úgy az emberi egészség, mint a környezet szempontjából.
Mivel a korlátozási javaslat hatálya alá tartozó anyagok mindegyike tartósan megmarad a környezetben, ha nem minimalizálják kibocsátásukat, a kitettség az emberi egészségre és a környezetre egyaránt káros szintet érhet el: a következő 30 évben, intézkedés hiányában, mintegy 4,4 millió tonna PFAS kerülhet a környezetbe. Felhalmozódhatnak az élőlények szervezetében (bioakkumulatívak) és mérgező hatásúak, valamint károsíthatják a magzatok fejlődését is. Számos PFAS bizonyítottan rákot okoz, vagy felmerült, hogy az emberi hormonális (endokrin) rendszert károsíthatja.
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája (Chemicals Strategy for Sustainability) a PFAS-anyagokat is figyelembe veszi, azt célozva, hogy fokozatosan kivonásra kerüljenek az uniós forgalmazásból, és csak abban az esetben engedélyezzék használatukat, ha bizonyítottan pótolhatatlanok és nélkülözhetetlenek.
Következő lépések
Az ECHA kockázatértékelési (RAC) és társadalmi-gazdasági elemzéssel foglalkozó (SEAC) tudományos bizottságai ellenőrzik, hogy a javaslat megfelel-e a REACH XV. mellékletében előírt követelményeknek, mielőtt megkezdik a dokumentum értékelését. Az érdekelt felek továbbá nyilvános, hat hónapos időtartamú konzultáció keretében tehetnek rövidesen észrevételeket a javaslattal kapcsolatban.
A RAC a továbbiakban véleményt alkot arról, hogy a javasolt korlátozás megfelelő-e az emberi egészséget és a környezetet érintő kockázatok csökkentéséhez, míg a SEAC véleménye a javaslathoz kapcsolódó társadalmi-gazdasági hatásokról, azaz a társadalmi szempontból jelentkező előnyökről és költségekről szól majd. Mindkét bizottság a korlátozási javaslatban szereplő információk és a konzultációk során beérkezett észrevételek alapján alakítja ki véleményét, valamint figyelembe veszik a végrehajtással kapcsolatos információcseréért felelős Fórumnak a javasolt korlátozás végrehajthatóságára vonatkozó tanácsait is. A vélemények elfogadása után megküldik azokat az Európai Bizottságnak, amely az uniós tagállamokkal együtt dönt a lehetséges korlátozásról.
2023. április 5-én online tájékoztatóra is sor kerül majd a korlátozási folyamatról, segítséget nyújtva a konzultációban való részvétel iránt érdeklődők számára.
További információk:
Tervezet a PFAS-anyagok gyártásának, forgalomba hozatalának és felhasználásának korlátozására
Az öt hatóság 2023. február 7-én tartott sajtótájékoztatójának felvétele
Tematikus oldal a PFAS-anyagokról
A REACH rendelet szerinti korlátozási eljárás
Forrás: ECHA
Az Európai Bizottság 2022. december 19-én közzétette javaslatát a vegyi anyagok osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK (CLP) rendelet felülvizsgálatára vonatkozóan. A felülvizsgálat az EU-s vegyianyag stratégia célkitűzéseinek megvalósítására, és a vegyi anyagokkal kapcsolatos jogszabályokat érintő alkalmassági vizsgálatok (úgynevezett ’Fitness Checks’) során azonosított aggályok kezelésére korlátozódott, és figyelembe veszi a CLP módosításainak az emberi egészség és a környezet védelmére, valamint a belső piac működésére gyakorolt lehetséges hatásainak alapos értékelését.
A felülvizsgálat kapcsán a hatóságokkal, uniós ügynökségekkel, cégekkel és ipari szövetségekkel, nem kormányzati és más szervezetekkel folytatott konzultációk alapján készült hatásvizsgálat, így a CLP rendelet hatályos verziójának elemzése és az érdekelt felek észrevételei alapján született meg a lehetséges intézkedések átfogó listája. A Bizottság a hatásvizsgálat eredményei alapján választotta ki a legjobbnak ítélt szakpolitikai lehetőségeket, hogy azok a lehető legnagyobb egészségügyi és környezeti haszonnal járjanak, korlátozott negatív gazdasági hatások mellett.
A felülvizsgálat a következő főbb elemeket foglalja magában:
A módosítások első csoportja olyan intézkedésekből áll, amelyek célja a vegyi anyagok jelentette veszélyek átfogó azonosításának és osztályozásának biztosítása.
A tervezett intézkedések hozzájárulnak továbbá az átláthatóság további javításához, és növelik a harmonizált osztályozási és címkézési (CLH) javaslatok kiszámíthatóságát is.
A második módosításcsomag a veszélyekkel kapcsolatos kommunikáció javítását szolgáló, egymást kiegészítő intézkedésekből áll.
Végül, a módosítások harmadik csoportja a CLP-rendelkezések hiányosságainak és bizonytalanságainak kezelését érinti.
A felülvizsgálat folyamatának következő lépéseiben a tervezetet rendes jogalkotási eljárás keretében az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak kell jóváhagynia.
További információk:
Az Európai Bizottság CLP rendelet felülvizsgálatáról szóló weboldala
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája
A SARS-CoV-2 koronavírus járvány következtében kihirdetett veszélyhelyzet idején a szünetelés időtartamába a veszélyhelyzet időtartama nem számított bele. Tekintettel arra, hogy a Kormány a járvány miatti veszélyhelyzetet 2022. június 1-jétől megszűntette, így az azt megelőzően kérelmezett, jelenleg szünetelő biocid engedélyezési eljárások hat hónapos szünetelési időszaka 2022. december 1-én lezárul. Az előzőek értelmében az érintett eljárások folytatását szükséges kérni legkésőbb 2022. november 30. napjáig, ellenkező esetben azok megszüntetésre kerülnek.
Tekintettel a veszélyhelyzet időtartamára, továbbá a szünetelés maximális időtartamára, lehetséges, hogy ezen időszak alatt megváltozott a jogszabályi környezet, így az eljárások megszüntetését követően az érintett engedélyezési, illetve módosítási eljárások már nem kérelmezhetőek ugyanolyan feltételekkel, mint amilyenekkel eredetileg kérelmezésre kerültek. Ilyen változás például, ha az adott termék hatóanyaga jóváhagyásra került. A hatóanyagok jóváhagyásáról az alábbi elérhetőségen keresztül lehetséges tájékozódni:
https://echa.europa.eu/hu/information-on-chemicals/biocidal-active-substances
A szünetelő eljárások folytatása Ügyfélkapun (KRID azonosító: 163763102) keresztül, a kérelmek benyújtásával megegyező módon történik. Az egyes szünetelő eljárásokkal kapcsolatban a szünetelő végzésen található elérhetőségeken keresztül van mód további tájékoztatást kérni.
Vonatkozó rendelkezések:
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 49. § (1) bekezdése szerint:
„Az eljárás szünetel, ha azt - jogszabály kizáró rendelkezésének hiányában - az ügyfél kéri, több ügyfél esetén az ügyfelek együttesen kérik.”
Az Ákr. 49. § (2) bekezdése szerint:
„Az eljárást bármelyik ügyfél kérelmére folytatni kell. Hat hónapi szünetelés után a csak kérelemre folytatható eljárás megszűnik. A megszűnés tényéről a hatóság értesíti azokat, akikkel a határozatot közölné.”